Когато на човек му е трудно, когато не може да намери изход за себе си или за страната си, той се обръща към любимите книги. Повечето хора от нашата цивилизационна система търсят упование в Библията. Вероятно някои се ровят в томовете на Ленин или пък в „Моята борба“ на фюрера. Нито един не мога да осъдя, защото всеки има право да е различен от другите. А ние, за да не се изколим, трябва да приемем това различие. Нали всички искат да достигнат до истината? И нали повечето знаят, че до нея не може да се стигне.
Сещам се за тези тривиални неща, защото отдавна ме преследва ужасният кошмар, че България загива. Между другото, още от преди десети ноември. Така че страховете ми не са политически. Струва ми се, че има нещо по-голямо, което обгръща и политиката. А понеже няма личности или групи, на които да вярвам и към които да прибавя песъчинката на своята сила, търся спасението в любимата книга. Мога да споделя коя е тя, макар че не харесвам публичните изповеди. Става дума за романа на Михаил Булгаков „Майстора и Маргарита“. Той е широко известен и обичан от милиони хора. Вярвам, че този роман ще остане в хилядолетията като Книгата на Двадесетия век. В него има всичко, както в бездънната Библията. Нещо повече - в него всеки вижда различни неща. А това вече е велико изкуство.
Разбира се, Булгаков никъде не е писал как да “спасим днешната България“. Не е засегнал нито валутния борд, нито приватизацията, нито господата Ран и Ът, нито конгреса на социалистите.
Да не говорим за мераците на Гошо Пирински, Филип Боков или още някои да оглавят нещо, което досега не са оглавявали. Булгаков разказва за Москва през 30-те години на нашето столетие, за Майстора и за Маргарита - неговата любима. А освен това - за последния ден от живота на Иешуа в жестокия град Ершалаим, за разпъването му на кръста, за римския прокуратор Понтий Пилат. И за малко да забравя - за спътника на Иешуа, наречен Юда.
Майсторът, както повечето Майстори, е гладувал, борил се е със завистниците и е загубил тази борба. Защото Бог не дава на никого по много от всичко. Ако едного е направил Майстор, другиму е дал подлост, двуличие и лакомия, та да има с какво да побеждава майсторите. За да останат завинаги и майсторите, и подлеците. Иначе всички щяха да са майстори и светът би бил скучен. А накрая нашият Майстор загубва ума си. Разбира се, не всички хора без ум са майстори, макар че често правим този погрешен извод.
Маргарита обичала Майстора така, както само някои руски „маргарити“ могат да обичат. Това е техен патент от времето на Пушкин и на неговата Татяна. Вероятно и православието си е казало думата. Уви, при комунизма „маргаритите“ намаляха, но ето че Булгаков е намерил една. А сега, при новия руски капитализъм, „маргаритите“ тръгнаха за бардаците на Европа. Но не съм аз този, който ще хвърли първия камък по тях. Просто ми е мъчно за руските Татяни. Може би защото съм живял в Русия...
В края на романа любовта на Маргарита спасява Майстора. Тя възсъздава от пепелта изгорената книга за Иешуа и Понтий Пилат. А за Майстора и себе си печели вечен покой. Верните любовници отиват завинаги в малка къщичка с градина от цъфтящи вишни, където Майсторът ще пише за каквото си иска с гъше перо под танцуващите пламъчета на свещите. Как да не завиди днешният човек, който пише на компютри и си свети със слънцата на господин Шеварнадзе (или Шеваршидзе, все не мога да ги запомня).
За да отиде във вечния покой със своя любим, милата Маргарита трябва да бъде стопанка на Великия бал, който Сатаната дава веднъж в годината. Опашатият Воланд си няма съпруга, а балът не става без домакиня. На този бал се веселят не видни бизнесмени, политици и мутри (на него не ходи дори госпожа Масларова), а по-истински изчадия на ада: убийци, отровителки, измамници, предатели и прочее специфични същества. За една вечер те добиват плът и образ, пият шампанско и целуват коляното (!) на нашата Маргарита - тяхната кралица. Но както кралят понякога е гол, така и тя трябва да посреща гостите без одеяния. Любовта към Майстора я тласка и към тази жертва със спасителни последствия.
След първи петли балът приключва, а гостите се превръщат в прах и тлен. Сатаната и приближените му се събират на чашка, а Маргарита получава правото на желание, което спасява (като духове) и Майстора, и нея. Но преди това ги убива като хора. Позната история…
А после на катраненочерни коне Сатаната и свитата му, а сред тях Майсторът с Маргарита, летят към своите постоянни убежища. Едни към преизподнята, други - към вечното спокойствие, но никой - към рая. Как да не обича човек тази история? Студеният вятър и лунните лъчи обрулват одеждите на конниците и всеки се появява в своя истински образ. За завиждане е този вятър. Представяте ли си колко неща биха се опростили, ако вееше и по нашите земи? А то, иди разбери кой какъв е под наметалото. Всички се пишат благородни и красиви, всички милеят за България. И американците ни обичали, и „перестройчиците“ заради отечеството захванали своите перестройки (а че по-хитрите от тях прибраха и по някой милион, това си е човещинка). Заради жална България бате Сашо и неговите осемнайсет апостоли написаха поредното прочуто писмо (след Ботевото до Венета, след Пешовото до Тато, след Андреевото до бате Сашо и преди Нечието до следващото Бате). За тази наша България пет-шест млади юнаци (да не споменаваме имената им, те самите ги казват ежедневно в печата) и една-две млади юначки били готови да ни станат премиери (председатели, водачи, фюрери, кормчии, президенти и т. н.), та да се жертват още повече, отколкото досега. Де гиди, ветре Булгаков!
Но да не се отвличаме по нерончовците. Нека си свирят на цигулките, докато пламъците обгръщат Рим! А при нас заедно с историята на Майстора си тече и историята на Иешуа. Повечето хора му вярват, защото той ги обича. Това плаши юдейския първосвещеник Каифа, президента на Синедриона. Нали любовта на Иешуа е към всички, а не само към юдеите. И нали иска да изгради нов храм на истината и справедливостта. Духовниците пък си искат любовта само за тях, че другите народи не били богоизбрани.
Как всичко се повтаря отново и отново! Като погледнеш към дейците, сплели редици преди конгреса на социалистите, и те са от различни кръвни групи. И там богоизбраните смятат, че властта им се полага по право. И там манипулаторите хвърлят с пълни шепи прах в очите ни. Вижте само как в. „Дума“ съобщава за откритото писмо на Емил Христов, Йордан Йотов и други известни люде. В него се казва: „Ръководството на БКП на 10 ноември 1989 г. беше овладяно, не без чужда помощ, от шепа предатели и ренегати. Българският народ трябва да запомни имената на Луканов, Младенов, Джуров, Семерджиев и на верния им политически слуга за всякакви поръчки Георги Пирински.” Но „Дума“ премълчава тези истини. Тя е видяла други думи - че столетницата била заразена с млада плесен (нали намекът е ясен), и отново изпуска, че става дума не за личности, а за „социалдемократическа“ или „либералдемократическа“ плесен.
Навремето, преди да стане перестройчик, подобни операции с истината правеше само шефът на идеологията в Москва господин Александър Яковлев. А като си помисли човек - нали у нас идва валутният борд! Той ще ни управлява поне пет години, както ни подсказват хуманистите от Световната банка. А където пет - там и пет по пет. Пък като свикнем отвън да ни командват, защо ли ще ни е нашата държава? Нали си имаме господин Ран, пък и Камдесю, пък и още много от тяхната валутно-фондова порода. Ние още не сме ги запомнили, но и това ще стане. А за да не се претоварваме интелектуално, ще забравим. Ботьова и Дякона, Паисия и Софрония, братята Миладинови и Гоце Делчева. Поне те да не ни берат срама.
В романа на Булгаков има и друга многозначителна история - как Понтий Пилат „спасява“ Юда. Пилат решава да убие предателя, за да отмъсти за смъртта на Иешуа, чийто поклонник е станал.
Той вика шефа на тайните служби и му поръчва да „охранява“ живота на Юда от покушение. В съответствие с указанията му още същата нощ наемните убийци ликвидират Искариотеца.
И отново великият Майстор е прозрял и нашенския Юда със зелените сребърници и жестокото му убийство, и „защитниците“ му, насочили ръката на екзекуторите. И пак градината - този път не Гетсиманската, а Люляковата. Наистина всичко е казано там, в книгата на Булгаков, стига да умеем да я четем.
Но най-важното не сме си изяснили. Поне засега, преди поредният политически бал да е събрал в прочутата зала номер едно делегатите и гостите. Кой ли е нашият Майстор и коя ли е Маргарита? Можем да се запитаме и за друго - кой ли ще бъде, къде ли ще бъде и дали ще се яви при нас бледият млад мъж Иешуа, който обича бедните и гони с бич търговците от храма? И дали пак ще го приковем към кръста? И за колко ли сребърника вече го е продал Юда? И кой ли ще е нашият Пилат - дали госпожа посланичката на САЩ или някой друг от новите римляни!
Любопитни личности. Само да не плющяха камшиците им по нашите оголени гърбове. Само да не страдаха изгладнелите ни майки и бащи, безработните ни сънародници, милионите скромни българи. Само да не излизаше всеки ден на екрана я шефът на парното, я босът на електричеството, я господарят на бензина с думи жестоки като гвоздеите на кръста. Парно за две средни заплати, ток - за трета, бензин за четвърта. Да не говорим за хляба, млякото или месото. И всичко това - преди валутния борд! Да му мислят тези, които ще доживеят това чудо на западната демокрация. А от конгресните зали ще ни убеждават, че нямало друг път. Братска Америка ще ни твърди, че трябвало по-смело да се натапяме в дълбокия вир, та да се научим да плуваме. Така било в модерния свят: едни изплуват, други не...
Затова ни трябва партия, коалиция или както там се нарича, която да каже как да постигнем човешки живот не за единици, не дори за хиляди, а за всички българи. Трябват ни достойни и умни лидери, които да ни водят към такъв живот. Има ли такъв конгрес, който може да ни ги даде? В коя зала ще можем да ги изберем НИЕ, а не някой от наше име? С какви велики цели ще съумеят отново да ни вдъхновят? Това са нашите въпроси. И дано да получим по-скоро честни и ясни отговори на тях.
„Нова Зора“, бр. 44 от 24.12.1996 г.